MENU
Acasă » Articole » Consiliul local » Regulamente aprobate de Consiliul local

REGULAMENT cu privire la transparența în procesul decizional și procedurile de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizionalîn cadru

Anexa

 la Decizia Consiliului local

nr.1/3 din 22.01.2020

REGULAMENT

cu privire la transparența în procesul decizional și procedurile de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizionalîn cadrul Consiliului local Tudora

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul Cu privire la transparența în procesul decizional și procedurile de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional în cadrul Consiliului local Tudora, are drept scop punerea în aplicare a prevederilor Legii privind transparența în procesul decizional și a Regulamentului cu privire la procedurile de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional, aprobat prin Hotărâre de Guvern nr. 967 din 9 august 2016.

2. Prezentul Regulament stabilește procedurile de asigurare a transparenței în procesul de elaborare şi adoptare a deciziilor în cadrul Consiliului local Tudora precum și în procesul de elaborare şi adoptare a proiectelor de decizii care pot avea impact economic, de mediu şi social.

4. Procedurile de consultare publică prevăzute în prezentul Regulament nu se extind asupra procesului de elaborare şi adoptare de către Consiliul local Tudora a proiectelor de decizii ce conțin informații oficiale cu accesibilitate limitată, care au ca obiect modificarea deciziilor în vigoare sub aspect redacțional, fără a schimba conceptul sau impactul acestora şi a proiectelor de decizii cu caracter individual, care nu au impact economic, de mediu şi social.

5. În prezentul Regulament sunt utilizate noțiunile prevăzute în Legea privind transparența în procesul decizional și Regulamentului cu privire la procedurile de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional.

6. În cazul în care anumite proceduri nu sunt reglementate de către prezentul Regulament, sunt aplicabile direct prevederile Legii cu privire la transparența în procesul decizional și a Regulamentului cu privire la procedurile de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional, aprobat prin Hotărâre de Guvern nr. 967 din 9 august 2016.

II.TRANSPARENŢA ÎN PROCESUL DECIZIONAL

7. Administrația publică locală va consulta cetăţenii, asociaţiile constituite în corespundere cu legea, alte părţi interesate în privinţa proiectelor de acte normative, administrative prin oferirea, în vederea informării în mod deschis şi explicit a tuturor informaţiilor privind activitatea lor şi consultarea cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate în procesul de elaborare şi de adoptare a deciziilor.

8. Modalitățile de consultare publică sunt selectate și utilizate separat sau cumulativ, după cum urmează:

    1) solicitarea opiniilor societăţii civile, experţilor, asociaţilor profesionale, mediului academic;

    2) instruirea grupurilor de lucru permanente sau ad hoc;

    3) organizarea dezbaterilor publice;

    4) desfăşurarea audierilor publice;

    5) realizarea sondajelor publice;

    6) adunarea generală a locuitorilor satului

7) alte modalităţi de consultare publică.

9.Primarul satului Tudora, desemnează coordonatorul procesului de consultare publică pentru asigurarea transparenței procesului decizional. În atribuţiile de bază ale coordonatorului sunt incluse monitorizarea respectării cerinţelor de asigurare a transparenţei în procesul de elaborare şi adoptare a proiectelor de decizii şi întocmirea raportului anual privind asigurarea transparenţei procesului decizional.

 

10. Coordonatorul responsabil de procesul de consultare publică pregătește o listă generală a părţilor interesate, întocmită la iniţiativa Aparatului Primăriei sau la propunerea părţilor interesate, care la solicitarea în scris, doresc să participe în procesul decizional al Consiliului sătesc Tudora. Lista se actualizează cu regularitate, inclusiv cu indicarea părţilor interesate (numele şi prenumele cetăţenilor, denumirea asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate, informaţia de contact a acestora), care au solicitat în scris informarea despre procesul decizional al Consiliului local Tudora.

11. Consultarea publică în cadrul procesului de elaborare a proiectului de decizie este iniţiată şi desfăşurată de către subdiviziunea – autor din cadrul autorităţii publice locale.

12. Conducătorul subdiviziunii-autor desemnează un responsabil de desfășurarea procedurilor de consultare din cadrul subdiviziunii respective.

13. Etapele principale ale asigurării transparenţei procesului de elaborare a deciziilor sînt:

    a) informarea publicului referitor la iniţierea elaborării deciziei;

    b) punerea la dispoziţiapărţilor interesate a proiectului de decizie şi a materialelor aferente acestuia;

    c) consultarea cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate;

    d) examinarea recomandărilor cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate în procesul de elaborare a proiectelor de decizii;

    e) informarea publicului referitor la deciziile adoptate.

14. Responsabilul de desfăşurarea procedurilor de consultare publică a unui proiect de decizie, din cadrul subdiviziunii-autor, va purta răspundere pentru:

- informarea părţilor interesate despre iniţierea elaborării proiectului de decizie;

- informarea părţilor interesate despre desfăşurarea consultării publice;

- organizarea procedurilor de consultare publică;

- întocmirea procesului-verbal privind consultarea publică a părţilor interesate;

- redactarea sintezei recomandărilor prezentate;

- întocmirea dosarului privind elaborarea proiectului de decizie;

- transmiterea coordonatorilor procesului de consultare publică din cadrul autorităţii publice locale a informaţiei necesare pentru întocmirea raportului anual privind transparenţa în procesul decizional.

15. Subdiviziunea-autor informează coordonatorii procesului de consultare publică din cadrul autorităţii publice locale despre iniţiereaşi rezultatele consultării fiecărui proiect de decizie în parte.

III. MODALITĂŢI DE INFORMARE ÎN PROCESUL DECIZIONAL

1. Modalităţi de informare în cadrul consultării publice

16. Informarea privind procesul decizional se face pe calea informării generale, pentru un public larg nedefinit, şi pe calea informării direcționate, pentru părţi interesate definite, incluse în lista prevăzută în pct. 10 din prezentul Regulament, sau alte părţi interesate care au solicitat în scris informarea.

17. Informarea generală este obligatorie în cazul anunţării despre iniţierea elaborării proiectului de decizie şi organizarea tuturor consultărilor publice şi se efectuează prin plasarea informaţiei pe pagina web oficială a Administrației publice locale https://primariatudora.ucoz.net  şi difuzarea, după caz, a unui comunicat de presă în mijloacele de informare locale sau în prin intermediul altor mijloace de informare în masă.

18. Informarea direcţionată se efectuează complementar informării generale prin transmiterea informaţiei privind procesul decizional prin intermediul poştei electronice sau expedierea scrisorilor la adresa părţilor interesate sau cea indicată de solicitant, la decizia autorităţii publice locale.

19. În scopul facilitării accesului părţilor interesate la informaţia privind procesul de elaborare şi adoptare a deciziilor, pe pagina web oficială sunt create compartimente dedicate transparenţei decizionale, unde se plasează informaţia cu privire la :

a) regulile interne de organizare a procedurilor de asigurare a transparenţei în procesul de elaborare şi adoptare a deciziilor;

b) numele şiinformaţia de contact ale coordonatorilor procesului de consultare publică în procesul decizional în cadrul Consiliului local Tudora.

c) programele trimestriale de elaborare a proiectelor de decizii, cu indicarea proiectelor de decizii care urmează a fi supuse consultării publice;

d) anunţurile privind iniţierea elaborării deciziei;

e) anunţurile privind organizarea consultării publice;

f) proiecte de decizii şi materiale aferente acestora, precum şi deciziile adoptate;

g) rezultatele consultării publice ( procese-verbale ale întrunirilor publice consultative, sinteza recomandărilor);

h) raportul anual al autorităţii publice privind transparenţa procesului decizional;

i) alte informaţii.

20. Programele trimestriale de elaborare a proiectelor de decizii vor fi făcute publice.

2. Informarea despre organizarea consultărilor publice şi rezultatele lor

21. Informația despre organizarea consultărilor publice pe marginea unui proiect de decizie este redactată în forma unui anunț, conform anexei la prezentul Regulament.

22. Anunțul de organizare a consultărilor publice este făcut public cu cel puțin 15 zile calendaristice înainte de inițierea procedurii de întocmire a variantei finale a proiectului de decizie. Anunțul se face public prin informarea generală a publicului larg şi informarea direcționată a părţilor interesate.

23. Argumentarea necesităților elaborării şi aprobării proiectului de decizie este formulată într-un limbaj concis, explicit şi accesibil publicului larg cu explicarea termenilor de specialitate. Argumentarea se referă la scopul urmărit de proiectul deciziei, impactul acestuia, compatibilitatea proiectului de decizie cu legislația în vigoare, alte detalii relevante.

24. Proiectele de decizii asupra cărora a fost iniţiată procedura de consultare publică sunt puse la dispoziţiapărţilor interesate, care pot fi:

a) cetăţeni, conform Legii privind transparenţa în procesul decizional;

b) asociaţiiobşteşti constituite în corespundere cu legea;

c) sindicate;

d) asociaţii de patronat;

e) partide şi alte organizaţii social-politice;

f) mijloace de informare în masă;

g) reprezentanţi ai mediului de afaceri etc.

25. Rezultatele consultării (procese-verbale, sinteza recomandărilor), după aprobarea acestora de către conducerea autorităţii publice locale, sunt făcute publice prin informarea generală, conform Legii privind accesul la informație, precum şi pct. 19 lit. g) din prezentul Regulament, pînă la adoptarea deciziei respective.

26. Deciziile Consiliului local Tudora, supuse consultării publice, sunt făcute publice, conform Legii privind accesul la informaţieşi pct. 19 din prezentul Regulament.

 

3.Recepţionarea şi analiza recomandărilor

27. Proiectul de decizie supus consultării publice se examinează de către părţile interesate în termen de cel mult 10 zile calendaristice din data mediatizării, în modul stabilit, a anunțului referitor la inițierea consultării publice a acestuia. În cazul în care proiectul de decizie este voluminos ori complex sau dacă se cere studierea unor materiale suplimentare, termenul de prezentare a recomandărilor poate fi extins de către conducătorul autorităţii publice locale cu menţiunea corespunzătoare în anunţ.

28. Dacă în termenul stabilit părţile interesate nu au prezentat recomandări, proiectul de decizie se consideră consultat public fără recomandări. Această informație este făcută publică.

29. După finalizarea procedurilor de consultare în procesul de elaborare a deciziei, subdiviziunea-autor întocmește un dosar privind elaborarea proiectului de decizie, în care se includ:

a) anunţul de iniţiere a elaborării deciziei;

b) anunţul de organizare a consultării publice;

c) proiectul deciziei;

d) materialele aferente proiectului de decizie (note informative, alte informaţii relevante);

e) procesele-verbale ale întrunirilor de consultare publică;

f) sinteza recomandărilor parvenite.

30. Accesul la dosarele privind elaborarea deciziilor, alte informaţii privind asigurarea transparenţei în procesul decizional este asigurat în condiţiile Legii privind accesul la informaţie.

 

31. În cazul modificării esenţiale (schimbării conceptului, extinderii obiectului şi sferei de aplicare, modificării impactului) a variantei iniţiale a proiectului de decizie supus procedurilor de consultare, dacă modificarea respectivă nu a survenit în urma consultării publice, autoritatea publică supune proiectul respectiv consultării publice repetate.

IV. ORGANIZAREA ŞEDINŢELOR PUBLICE

32. Şedinţele Consiliului local Tudora sunt publice, cu excepţia cazurilor când în cadrul şedinţelor sunt examinate sau audiate informaţii oficiale cu accesibilitate limitată. Argumentarea desfăşurării şedinţelor închise va fi făcută publică.

33. Desfăşurarea şedinţei publice, data, ora şi adresa unde aceasta va avea loc, ordinea de zi a şedinţei sunt anunţate de autoritatea publică locală în prealabil, de regulă, cu cel puţin 3 zile lucrătoare.

34. Rezultatele ședințelor publice sunt făcute publice.

IV. ORGANIZAREA ADUNĂRII GENERALE A LOCUITORILOR SATULUI/COMUNEI

35. Consultarea cetățenilor poate efectuată sub formă de Adunarea Generală a locuitorilor satului / comunei.

 

36. Adunările generale a locuitorilor satului / comunei sunt organizate pe sate sau pe sectoare / străzi.

37. Adunările locuitorilor, consultările, audierile publice şi convorbirile pot fi desfășurate din inițiativa primarului sau a consiliului local.

38. Informarea locuitorilor privind scopul, data şi locul desfășurării acestor adunări se efectuează prin presa locală, prin altemijloace de informare în masă, inclusiv prin afișare.

39. Adunarea se consideră valabilă dacăla ea este prezentămajoritatea populațieiunității administrativ-teritoriale cu drept de vot.

40. Desfășurarea adunărilor, consultărilor, audierilor publice şi convorbirilor, precum şi toate propunerile se cosemneazăîntr-un proces-verbal şi se înaintează primarului sau consiliului local.

 

41. Decizia luată de primar sau de consiliullocal după examinarea propunerilor făcute în cadrul adunării se aduce la cunoștința cetățenilor în termen de 5 zile în modul şi prin mijloacele stabilite.

42. Referendumurile locale şi adunările generale convocate din inițiativa cetățenilor asupra problemelor de importanță deosebită pentru unitatea administrativ-teritorială se organizează şi se desfășoară în condițiile Legii privind întrunirileşi ale Codului Electoral.

43. Locuitorii satului cu drept de vot aleg un reprezentant care să participe în cadrul Adunării Generale.

44. La 100 de cetățeni cu drept de vot le revine un reprezentant. În localitățile cu un număr de peste 2000 de cetățeni cu drept de vot, la 200 de cetățeni le revine un reprezentant. Deciziile cetățenilor divizați pe sectoare se iau prin consens (50%+1) și urmează a fi documentate într-un proces verbal cu indicarea împuternicirilor reprezentantului. Procesele verbale ale adunărilor cetățenilor divizați pe sectoare se semnează de către președintele și secretarul adunării.

 

45. Reprezentantul cetățenilor se alege de către aceștia după următoarele criterii:

  • să fie o persoană activă civic;
  • să fie o persoană responsabilă, obiectivă și sociabilă;
  • să nu fie în conflict de interese cu administrația publică locală;

 

46. Reprezentantul cetățenilor se alege pe o perioadă de 4 ani și poate fi reales ori de câte orie este necesar.

 

47. Reprezentantul poate fi revocat în caz de:

  • deces;
  • refuz de a activa în continuare;
  • pierderea încrederii a majorității cetățenilor care l-au ales(50%+1);

 

48. Drepturile și Obligațiile Reprezentantului cetățenilor:

  a) participă la ședințele consiliului local;

    b) aduce la cunoştinţă locuitorilor satului deciziile consiliului şidispoziţiile primarului;

    c) acordă sprijin autorităţilor administraţiei publice locale în realizarea măsurilor ce ţin de interesele satului respectiv;

    d) prezintă propuneri de realizare a unor obiective economice, social-culturale şi de rezolvare a altor probleme ce ţin de interesele satului;

    e) urmăreşte modul în care administraţia publică locală rezolvă problemele satului care l-a delegat şi informează despre aceasta populaţia.

f) reprezintă interesele grupului de cetățeni care l-a ales, în limita deciziilor luate prin consens de către aceștia, în cadrul administrației publice locale.

 

49. În cazul în care consiliul sau primarul preconizează să emită acte care, în viziunea reprezentantului, contravin intereselor cetățenilor din a cărui parte a fost ales, reprezentantul poate propune amânarea adoptării lor pentru a se consulta cu locuitorii satului.

V. RAPORTUL CU PRIVIRE LA TRANSPARENŢA ÎN PROCESUL DECIZIONAL

50. Autoritățile publice locale, anual, întocmesc un raport privind asigurarea transparenței procesului decizional, potrivit prevederilor Legii privind transparența în procesul decizional, care va fi făcut public.

51. Raportul anual privind transparența în procesul decizional este elaborat de coordonatorii procesului de consultare publică, cu contribuția Aparatului Primăriei implicate în elaborarea proiectelor de decizie şi organizarea ședințelor publice de adoptare a proiectelor de decizii.

52. Raportul anual va reflecta următorii indicatori:

- numărul deciziilor adoptate de Consiliul local Tudora pe parcursul anului de referință

- numărul total al recomandărilor recepționate în cadrul procesului decizional

- numărul întrunirilor consultative, al dezbaterilor publice şi al ședințelor publice organizate

- numărul cazurilor în care acţiunile sau deciziile Consiliului local Tudora au fost contestate pentru nerespectarea Legii privind transparenţa în procesul decizional şisancţiunile aplicate pentru încălcarea ei.

Preşedintele şedinţei                                                   Busuioc Victor                      

   CONTRASEMNEAZĂ

 Secretarul Consiliului Local                                      Chilian Marina


Dacă v-a plăcut postarea, apreciaţi-ne cu un Like!


Categorie: Regulamente aprobate de Consiliul local | Adăugat de: mchilian (13.03.2020)
Vizualizări: 118 | Rating: 5.0/1
Total comentarii : 0
avatar

uCoz