MENU
Acasă » Articole » Consiliul local » Regulamente aprobate de Consiliul local

REGULAMENTUL DE DESFĂŞURARE A ACTIVITĂŢILOR DE COMERŢ

REGULAMENTUL

DE DESFĂŞURARE A ACTIVITĂŢILOR DE COMERŢ

1. Dispoziţii generale

1.1. Prezentul regulament este elaborat în conformitate cu prevederile Legii nr. 436-XVI din 28.12.2006 privind administraţia publică locală, Legii nr. 231 din 23.09.2010 cu privire la comerţul interior, cu modificarile şi completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.215-216 din 19 iulie 2016, Legii nr.105-XV din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor, Legii nr. 235 din 20.07.2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător, Hotărârii Guvernului Republicii Moldova nr. 49 din 24.01.1994 cu privire la aprobarea Regulilor de bază ale comerţului cu amănuntul şi activităţii în sfera alimentaţiei publice pentru agenţii antreprenoriatului din teritoriul Republicii Moldova, Hotărârii Guvernului Republicii Moldova nr.147 din 12.03.1996 cu privire la aprobarea Regulilor deservirii sociale a populaţiei, Hotărârii Guvernului Republicii Moldova nr. 517 din 18.09.1996 cu privire la aprobarea Regulilor de funcţionare a reţelei de comerţ ambulant în pieţele din Republica Moldova, Hotărârii Guvernului Republicii Moldova nr. 1508 din 21.11.2002 cu privire la aprobarea Nomenclatorului-tip al unităţilor de comerţ cu amănuntul, Hotărârii Guvernului Republicii Moldova nr. 1209 din 08.11.2007 cu privire la prestarea serviciilor de alimentaţie publică.

1.2. Prezentul regulament stabileşte modul de eliberare a notificării privind iniţierea activităţii de comerţ cu aplicarea taxei conform legislaţiei fiscale, pentru toate persoanele juridice şi fizice care practică asemenea activităţi pe teritoriul s.Tudora, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare.

1.3. Unitate comercială – unitate (spaţiu) în care au loc procesele operative de circulaţie a mărfurilor/serviciilor (primirea, depozitarea şi vînzarea). Unitatea comercială poate fi identificată prin adresă poştală individuală;

 

2. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢILOR DE COMERŢ

2.1. Activitatea de comerţ poate fi exercitată de persoanele fizice şi juridice în conformitate cu cerinţele Legii nr.231 din 23.09.2010 cu privire la comerţul interior.

2.2 Comerciantul care desfăşoară activităţile stabilite în anexele nr. 3 şi nr. 4 al este obligat să angajeze persoane care corespund cerinţelor de pregătire profesională şi de sănătate conform art. 214 al legii cu privire la comerţul interior:

(1) Persoanele implicate nemijlocit în activităţi de preparare, prelucrare, comercializare şi/sau păstrare a produselor alimentare şi/sau băuturilor pentru consum în cadrul unităţilor comerciale sînt obligate să aibă pregătire profesională în domeniul comerţului, alimentaţiei publice şi igienei.
(2) Persoanele implicate nemijlocit în activităţi de întreţinere corporală, coafură şi în alte activităţi de înfrumuseţare sînt obligate să aibă pregătire profesională în activităţi de întreţinere corporală şi în domeniul igienei.
(3) Se consideră că persoanele menţionate la alin. (1) şi (2) au pregătirea profesională necesară în cazul în care corespund cel puţin uneia din următoarele condiţii:
a) au absolvit instituţii de învăţămînt superior sau profesional tehnic, după caz, în domeniul comerţului, alimentaţiei publice, activităţilor de întreţinere corporală, coafură şi în alte activităţi de înfrumuseţare sau în domeniul igienei;
b) au absolvit cursuri de instruire specializată, după caz, în domeniul alimentaţiei publice, activităţilor de întreţinere corporală, coafură şi în alte activităţi de înfrumuseţare sau în domeniul igienei, desfăşurate de entităţile specificate la art. 13 alin. (5) al legii cu privire la comerţul interior.
(4) În cadrul unităţilor comerciale ce desfăşoară activităţi stabilite în anexele nr. 3 şi nr. 4 vor fi angajate doar persoane ce dispun de certificat medical privind starea sănătăţii, eliberat de instituţiile medico-sanitare publice sau private.
(5) Persoanele angajate în unităţile comerciale ce desfăşoară activităţi stabilite în anexele nr. 3 şi nr. 4 vor fi supuse examenului medical privind starea sănătăţii de către instituţiile medico-sanitare publice sau private conform periodicităţii stabilite prin hotărîre de Guvern.
(6) Se interzice organelor de control sau altor autorităţi publice centrale sau locale să aprobe acte normative privind obligarea comercianţilor de a frecventa cursuri de instruire sau de pregătire şi perfecţionare profesională.
2.3 Pentru desfăşurarea activităţilor de comerţ, comercianţii trebuie:
a) să aibă o pregătire profesională în domeniu
b) să fie înregistraţi conform legislaţiei în vigoare;
c) să notifice autoritatea administraţiei publice locale conform prezentei legii cu privire la comerţul interior;
d) să obţină licenţa corespunzătoare în cazul practicării unei activităţi supuse licenţierii conform legislaţiei în vigoare.
2.4. Activităţile de jocuri de noroc pot fi desfășurate doar după obținerea licenței emise de Camera de Licențiere și a autorizației emise de autoritatea administrației publice locale în condițiile Legii nr. 285-XIV din 18 februarie 1999 cu privire la jocurile de noroc.
2.5. În cazul activităţilor de comerţ, altele decît cele stabilite în anexele nr. 3 şi nr. 4, comerciantul are dreptul să desfăşoare activitatea de comerţ concomitent cu depunerea notificării privind iniţierea activităţii de comerţ.
2.6. În cazul activităţilor prevăzute în anexele nr. 3 şi nr. 4, precum şi în cazul comerţului ambulant, comerciantul este obligat să depună notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ cu cel puţin 15 zile lucrătoare pînă la iniţierea activităţii.

2.7.Consiliul local are dreptul să stabilească interdicţii şi cerinţe privind desfăşurarea activităţii de comerţ în următoarele privinţe:
a) interdicţia de a desfăşura activităţi de comerţ sau anumite forme ale activităţii de comerţ, inclusiv comerţul ambulant, în perimetrul anumitor zone sau străzi ori în intervalul anumitor zile sau ore (
neautorizate de APL);
b) modul de desfăşurare a activităţilor de comerţ în apropierea edificiilor autorităţilor publice, instituţiilor de învăţămînt, instituţiilor medicale, locaşurilor de cult, monumentelor, lucrărilor de artă, edificiilor cu valoare arhitecturală, istorică sau arheologică, zonelor istorice, precum şi în locurile (destinaţiile) de interes turistic;
c) distribuirea activităţilor de comerţ între zona centrală şi zonele periferice ale localităţii, precum şi între zonele aglomerate şi cele neaglomerate;
d) raza în care este interzisă comercializarea producţiei alcoolice şi de tutungerie în preajma instituţiilor de învăţămînt, instituţiilor medicale şi a locaşurilor de cult;
e) cerinţe privind regimul de lucru (orarul de funcţionare) al comercianţilor în perimetrul anumitor zone sau străzi;
f) interdicţia de a comercializa anumite produse sau servicii în perimetrul anumitor zone sau străzi;
g) cerin
țe privind zonele de parcare de care trebuie să dispună comerciantul la desfășurarea anumitor forme de comercializare.

h) amenajarea zonei pentru fumatori, conform legislaţiei în vigoare.

 

3. Conţinutul al notificării privind iniţierea activităţii de comerţ

3.1 Notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ va corespunde modelului stabilit la anexa nr. 1 şi va conţine următoarele date:
a) denumirea/numele, sediul/domiciliul, IDNO/IDNP şi datele de contact ale comerciantului;
b) denumirea şi codul activităţii de comerţ conform CAEM Rev. 2, cu menţiunea privind comercializarea producţiei alcoolice, berii şi/sau a articolelor din tutun;
c) denumirea şi adresa unităţii comerciale sau a locului de vînzare;
d) tipul unităţii comerciale conform Nomenclatorului unităţilor comerciale aprobat de Guvern;
e) suprafaţa comercială (m2);
f) capacitatea unităţii comerciale (numărul de locuri/persoane) – în cazul unităţii de alimentaţie publică;
g) tipul şi suprafaţa comercială (lungimea, lăţimea, înălţimea) a unităţii mobile – în cazul desfăşurării activităţii de comerţ prin intermediul unităţii mobile;
h) declaraţia pe proprie răspundere a comerciantului privind respectarea legislaţiei.

3.2. La notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ se anexează, în anumite cazuri, următoarele acte:
a) actul care confirmă împuternicirile reprezentantului – în cazul în care notificarea este depusă prin intermediul unui reprezentant;
b) copia de pe regulamentul pieţei, adoptat de comerciant, şi copia de pe decizia consiliului local de creare a pieţei – în cazul pieţelor.

3.3. În cazul unităţilor de comerţ amplasate nemijlocit pe terenuri proprietate publică, suplimentar actelor stabilite la alin. (4), la notificare se anexează copia de pe actul care confirmă dreptul de proprietate sau folosinţă a terenului pe care este amplasată unitatea comercială (decizia privind atribuirea terenului pentru construcţia şi amenajarea pieţei, titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren, contractul de arendă/comodat sau, după caz, un alt act).
3.4. În termen de 15 zile de la data notificării, comerciantul este obligat să achite autorităţii administraţiei publice locale o plată de notificare în mărime de 100 lei.

 

4. Cerinţe față de notificarea privind inițierea activităţii de comerţ

4.1. Datele incluse de comerciant în notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ trebuie să corespundă interdicțiilor și cerinţelor stabilite de lege cu privire la comerţul interior şi de regulamentul de desfăşurare a activităţilor de comerţ în s.Tudora, aprobat de consiliul s.Tudora prin Decizia 5/4 din 03 noiembrie 2016.

4.2. Notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ se depune de comerciant în mod separat pentru fiecare unitate comercială şi/sau loc de vînzare.
4.3. Notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ se depune de comerciant la primaria s.Tudora fizic sau on-line prin intermediul resursei informaționale în domeniul comerțului.
4.4. Notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ se depune la primăria s.Tudora.

4.5. Notificările şi copiile actelor anexate, depuse de comerciant, se păstrează în arhiva primariei s.Tudora, r-nul Ştefan Vodă.
 

5. Recepţionarea notificării

5.1. În momentul recepţionării fizice a notificării privind iniţierea activităţii de comerţ, autoritatea administraţiei publice locale este obligată:
a) să introducă datele din notificare în resursa informațională în domeniul comerțului;
b) să elibereze comerciantului o înştiinţare de recepţionare în formă scrisă, cu indicarea următoarelor date:
– data şi ora de recepţionare a notificării;
– numărul de ordine al notificării, acordat de autoritatea administraţiei publice locale;
– numele și prenumele, funcţia şi datele de contact ale persoanei responsabile din autoritatea administraţiei publice locale care a recepţionat notificarea.
5.2. În momentul recepţionării notificării privind iniţierea activităţii de comerţ în mod on-line, sursa informațională în domeniul comerțului emite la adresa comerciantului o înştiinţare de recepţionare, ce va conţine datele stabilite de alin. (1) lit. b).
5.3. Autoritatea administraţiei publice locale refuză recepţionarea notificării privind iniţierea activităţii de comerţ, în momentul depunerii acesteia (în cazul depunerii fizice a notificării) sau în termen de cel mult 3 zile de la depunerea notificării (în cazul depunerii on-line a notificării), doar în următoarele cazuri:
a) notificarea nu conţine datele stabilite la art. 14 alin. (3);
b) la notificare nu sînt anexate actele stabilite, după caz, la art. 14 alin. (4) şi/sau (5);
c) notificarea nu este semnată de persoana care deţine împuternicirile necesare.
5.4. În cazul refuzului de recepţionare a notificării conform alin.(3), autoritatea administraţiei publice locale este obligată să elibereze comerciantului o înştiinţare privind refuzul de recepţionare a notificării, în formă scrisă, cu indicarea următoarelor date:
a) motivele refuzului de recepţionare a notificării;
b) numele și prenumele, funcţia şi datele de contact ale persoanei responsabile din autoritatea administraţiei publice locale care a refuzat recepţionarea notificării.

 

6. Durata desfăşurării activităţii de comerţ

6.1. Cu excepţia activităţilor prevăzute în anexele nr. 3 şi nr. 4, comercianţii desfăşoară activităţi de comerţ din momentul de depunere a notificării pentru unităţile comerciale şi pînă la suspendarea sau încetarea activităţii de comerţ, efectuată în temeiul:
a) cererii autorităţilor competente prin decizia instanței de judecată;
b) notificării de încetare a activităţii de comerţ conform art. 175.al Legii cu privire la comerţul interior
6.2. Activităţile de comerţ prevăzute în anexele nr. 3 şi nr. 4 şi cele desfăşurate prin intermediul unităţilor mobile pot fi iniţiate după expirarea a 15 zile lucrătoare din momentul de depunere a notificării pentru unităţile comerciale şi durează pînă la încetarea activităţii de comerţ conform alin. (1) lit. a) sau b).


6.3. Activităţile de comerţ în cadrul tîrgurilor, iarmaroacelor, manifestărilor culturale, turistice, sportive şi al altor evenimente similare pot fi desfăşurate doar pe durata acestor evenimente, stabilite conform regulamentului de desfăşurare a activităţilor de comerţ în s.Tudora ori aprobate prin decizia consiliului local sau prin dispoziția primarului.
 

7. Suspendarea (limitarea) activității de comerț

7.1. Activitatea de comerț se suspendă (se limitează) de către organele abilitate cu funcții de control, prin aplicarea măsurilor restrictive prevăzute de legislație, pentru încălcările constatate în cadrul controlului de stat efectuat conform prevederilor Legii nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător.
7.2. Activitatea de comerț se suspendă (se limitează) prin suspendarea unui act permisiv/licență de către autoritatea abilitată, în condițiile prevăzute la art. 17 din Legea nr. 235-XVI din 20 iulie 2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător.

 

8. Încetarea activităţii de comerţ în temeiul notificării comerciantului

8.1. Activitatea de comerţ încetează la cererea comerciantului, începînd cu data de depunere a notificării de încetare de către comerciant.


  1. De la data de depunere a notificării privind încetarea activităţii de comerţ, comerciantul:
    a) nu are dreptul să desfăşoare activităţi de comerţ în cadrul unităţii comerciale în cauză;
    b) nu va achita taxa stabilită la art. 177 alin. (2) al Legii cu privire la comerţul interior pentru unitatea comercială în cauză.

9. Modificarea datelor


9.1. În cazul necesității de schimbare a datelor indicate în notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ, comerciantul depune la autoritatea administraţiei publice locale, în termen de cel puțin 30 de zile calendaristice pînă la data de modificare, notificarea de modificare a datelor.
9.2. Comerciantul va anexa la notificarea de modificare a datelor, după caz, actele necesare conform art. 14 alin. (4) şi (5) al Legii cu privire la comerţul interior.
9.3. Autoritatea administrației publice locale are dreptul să modifice datele privind unitatea comercială din resursa informațională în domeniul comerțului în cazul în care constată că datele indicate de comerciant în notificare sînt eronate.

10. Taxe

10.1 Pentru fiecare unitate comercială în cadrul căreia se desfăşoară activitate de comerţ, comercianţii achită taxă pentru unităţile comerciale şi pentru prestări de servicii în conformitate cu legislaţia fiscală, cît şi în baza Regulamentului cu privire la stabilirea taxelor locale pe teritoriul s.Tudora aprobat prin Decizia Consiliului.


10.2. Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau pentru prestări de servicii se achită de comerciant în modul stabilit de legislaţia fiscală, pe durata desfăşurării activităţii de comerţ conform art. 173 al Legii cu privire la comerţul interior.

11. Regimul de lucru

Comerciantul este obligat să desfăşoare activităţi de comerţ conform cerinţelor privind regimul de lucru (orarul de funcţionare), stabilite de autoritatea administraţiei publice locale şi anume de la 08.00 pînă la 23.00, pentru restaurante în cazul ceremoniilor regimul se va prelungi pînă la 06.00, iar în cazul regimului de lucru non-stop se va achita adăugător 20% din taxa stabilită .

12. Protecţia populaţiei împotriva zgomotului

şi a vibraţiei la desfăşurarea activităţii de comerţ

12.1 Comercianţii sînt obligaţi să respecte normativele admise de emitere a zgomotului şi a vibraţiei, aprobate de Guvern.
12.2 Se interzice amplasarea unităţilor comerciale care utilizează deservirea muzicală (discobaruri, săli de festivităţi şi alte unităţi similare) în blocuri locative, instituţii de învăţămînt, instituţii medicale sau în locaşuri de cult.
12.3 Unităţile comerciale care utilizează deservirea muzicală (discobaruri, săli de festivităţi şi alte unităţi similare) sînt obligate să aplice măsurile necesare de izolaţie fonică în vederea respectării normativelor admise de emitere a zgomotului şi a vibraţiei pentru a nu crea disconfort locatarilor din zona sau localitatea în care sînt amplasate.
12.4 Măsurarea nivelului de zgomot şi al vibraţiei este efectuată, la cererea persoanei fizice sau juridice interesate, de către:
a) Centrul Naţional de Sănătate Publică şi centrele teritoriale de sănătate publică;
b) subdiviziunile abilitate ale autorităţii administraţiei publice locale;
c) laboratoarele şi instituţiile acreditate în conformitate cu legislaţia;
d) executorul judecătoresc, conform art. 25 din Codul de executare.

12.5. Nu se permite lansarea articolelor pirotehnice în timpul ceremoniilor petrecute în local după ora 22.00 cu excepţia cazurilor lansării focurilor de artificii cu ocazia unor evenimente de interes naţional sau internaţional, conform legii nr.143 din 17.07.2014 privind regimul articolelor pirotehnice, publiccat în Monitorul Oficial nr.352-357 din data de 28.11.2014, intrat în vigoare 28.05.2015.

13. Comerţul stradal

Se interzice comerţul stradal în s.Tudora, conform legislaţiei fiscale.

14. Dispoziţii finale

14.1. Situaţiile nereglementate de prezentul Regulament vor fi deduse din Legea nr. 231 din 23.09.2010 ”Cu privire la comerţul interior” .

14.2. Prezentul Regulamentul întră în vigoare din momentul adoptării lui.

 

 


Dacă v-a plăcut postarea, apreciaţi-ne cu un Like!


Categorie: Regulamente aprobate de Consiliul local | Adăugat de: mchilian (22.08.2017)
Vizualizări: 241 | Rating: 5.0/1
Total comentarii : 0
avatar

uCoz