MENU
Acasă » Articole » Despre noi » Statutul satului Tudora

Statutul satului Tudora

Statutul satului Tudora

Statutul satului este elaborat şi aprobat de consiliul sătesc Tudora în anul 2011, mai apoi aprobat în redacţie nouă în 2015 şi sînt luate ca bază juridică Legea privind administraţia publică locală nr. 436-XVI din 28 decembrie 2006, Legea privind Statutul-cadru al satului (comunei), oraşului (municipiului) nr. 436-XV din 06.11.2003. Este documentul de bază de care autorităţile administraţiei publice locale se conduc în activitatea lor.

Capitolul I Date generale despre sat

1.1 Denumirea: satul Tudora

Menţionat documentar: în 1595, sat de ţărani ulterior dezvoltîndu-se prin pomicultură, viticultură,

creşterea animalelor, cerealelor şi culturilor tehnice.

Poziţia geografică: se află la o distanţă de 42 km de centrul raional, 43 km de Cetatea

Albă, 64 km de la portul Odessa şi 150 km de capitala ţării - oraşul

Chişinău.

Satele megieşe: La nord – vest cu satul Crocmaz, la sud-est cu satul Palanca, la sud-vest cu

teritoriul satului Caplani, la nord-est peste rîul Nistru cu satul Iasca

regiunea Odesa Republica Ucraina

Populaţia: 2036 locuitori, preponderent moldoveni.

Densitatea populaţiei: 66 locuitori la km2.

Suprafaţa totală: 30,69 km²

Fondul funciar constituie: 3068,75 ha

teren cu destinaţie agricolă – 2157,71 ha

terenul localităţii – 274,34 ha

terenuri cu destinaţie industrială şi alte destinaţii speciale – 10,82 ha

terenuri ale fondului silvic – 147,29 ha

terenuri ale fondului apelor – 167,37 ha

terenuri ale fondului de rezervă – 292 ha

Orice modificare a hotarelor teritoriale ale satului pot fi efectuate numai în temeiul legii.

1.2 Localitatea de reşedinţă

a u.a.t.: satul Tudora

Sediul: primăria satului Tudora

Capitolul II Capacitatea instituţională

2.1 După adoptarea Legii privind administraţia publică locală nr.436-XVI din 28.12.2006 autorităţile administraţiei publice locale ale satului Tudora sînt reprezentate prin consiliul local, primar şi primăria cu sediul – satul Tudora, raionul Ştefan Vodă.

  1. . Consiliul local este autoritatea reprezentativă şi deliberativă a populaţiei satului, ales în vederea soluţionării problemelor de interes local, constituit din 11 consilieri aleşi în urma alegerilor locale .

2.3 Primarul este autoritatea reprezentativă a populaţiei şi executivă a consiliului local, ales prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.

2.4 Primăria este instituţia administraţiei publice locale condusă de primar prin care se realizează principiile de autonomie locală, descentralizarea serviciilor publice, consultarea cetăţenilor şi este organul de conducere operativă a treburilor publice locale.

Primăria este constituită din: primar, secretar, 3 specialişti responsabili pentru diferite domenii şi alţi 11 angajaţi.

serviciul public

atribuţii

Specialist pentru reglementarea proprietăţii funciare

Ţine cadastrul localităţii, evidenţa funciară,folosirea raţională a terenurilor.

Specialist pentru perceperea fiscală

Serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale

Contabil-şef

Evidenţa contabilă,elaborarea proiectului bugetului

Secretarul consiliului

 

Servicii de secretariat,corespondenţă, notariat, asistenţă socială,întocmirea actelor de stare civilă

 

Capitolul III Competenţe şi atribuţii

3.1 (1) În competenţa proprie unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi intră:

a) dezvoltarea sa social-economică, amenajarea teritoriului şi urbanistica;

b) construirea şi întreţinerea, în limitele localităţii, a drumurilor, străzilor, podurilor locale şi gestionarea circulaţiei rutiere;

c) construcţia, întreţinerea şi exploatarea sistemelor de alimentare cu apă, de canalizare, de epurare a apei, salubrizarea localităţii, gestionarea deşeurilor de producţie şi menajere, în condiţiile legii;

d) acordarea de asistenţă socială populaţiei, inclusiv protecţia tinerilor familii şi familiilor cu mulţi copii, mamei şi a drepturilor copilului, persoanelor în etate şi solitarilor, în partea ce nu intră în competenţa altor autorităţi;

e) instituţiile de învăţămînt şcolar şi extraşcolar, primar, mediu de cultură generală, alte instituţii care deservesc populaţia localităţii respective;

f) instituţiile şi activităţile publice culturale (căminul de cultură);

h) biblioteca publică sătească;

k) desfăşurarea întrunirilor;

l) protecţia consumatorului;

m) organizarea comerţului cu amănuntul;

n) înregistrarea şi evidenţa gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), asociaţiilor acestora;

o) gestionarea patrimoniului public local, altul decît cel raional;

r) spaţiile verzi;

s) protecţia solului, plantelor, animalelor şi alte măsuri de protecţie a mediului;

t) relaţiile funciare;

u) întreţinerea cimitirelor.

(2) Consiliul local poate avea în competenţă proprie şi alte atribuţii în condiţiile legii.

3.2 (1) În competenţa consiliului local statul deleagă:

a) protecţia socială a populaţiei, inclusiv a populaţiei afectate de şomaj;

b)igiena publică;

c) exploatarea şi protecţia subsolului, în condiţiile legii, respectarea regimului de gestionare a zonelor de protecţie şi a zonelor sanitare;

d) menţinerea ordinii publice şi ocrotirea ordinii de drept;

e) unele măsuri privind activitatea administrativ-militară, de pregătire pentru mobilizare şi de mobilizare, alte activităţi prevăzute de legislaţie în domeniul apărării naţionale;

f) protecţia civilă.

(2) Statul poate delega în competenţa unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi şi alte atribuţii.

3.3 Atribuţiile primarului sînt stipulate de art.34 al Legii privind administraţia publică locală.

3.4 Constituie patrimoniu al unităţii administrativ teritoriale bunurile care aparţin domeniului public şi domeniului privat al acestora. Patrimoniul satului este o parte a patrimoniului publicşi se constituie din bunuri mobile şi imobile administrate de autorităţile administraţiei publice ale satului, de instituţii şi organizaţii de stat din teritoriu, care satisfac nemijlocit necesităţile populaţiei, inclusiv fondul de clădiri cu o altă destinaţie decît pentru locuit, din bunurile întreprinderilor preşcolare, şcolare, culturii, ocrotirii sănătăţii, ale unităţilor de comerţ din alimentaţia publică;

Din resursele financiare, inclusiv din mijloacele bugetare şi extrabugetare, precum şi din bunurile create sau procurate de autorităţile administraţiei publice ale satului în baza mijloacelor ce le aparţin.

3.5 Atribuţiile primăriei se stabilesc de art.45 al Legii privind administraţia publică locală.

Capitolul IV Infrastructura localităţii

4.1 Infrastructura localităţii o constituie instituţiile social-culturale:

(1) Instituţiile educaţionale

a) creşă-grădiniţa cu 108 copii subordonată Direcţiei Raionale de Învăţămînt Ştefan Vodă .

b) gimnazui ,,Ştefan-Culea” cu 178 de elevi subordonată Direcţiei Raionale de Învăţămînt Ştefan Vodă .

(2) Căminul cultural pentru 200 locuri subordonat Direcţiei Cultură.

(3) Biblioteca Publică subordonată Direcţiei Cultură.

(4) Oficiul medicilor de familie subordonat Centrului Medicilor de Familie.

(5) Lucrătorul social subordonat Secţiei Raionale Asistenţă Socială şi Protecţie a Familiei.

(6 )Primăria coordonează activităţile sale cu Consiliul Raional

4.2 În autoritatea consiliului sătesc Tudora se află toate instituţiile social-culturale ce funcţionează în raza administrativ-teritorială a satului.

4.3 Căile de comunicaţie interne şi externe în raza satului Tudora:

- drumul raional Tudora – Ştefan Vodă;

- reţele de străzi;

Cea mai apropiată staţie de cale ferată este staţia Căuşeni la distanţa de 70 km de satul Tudora

4.4 Oficiul poştal.

4.5 Potenţialul economic al localităţii:

S.R.L. „Iridrea" – agricultură,

S.R.L. „Alimer Agro" – agricultură,

G.Ţ. „Agro-Valentina" – agricultură,

G.Ţ.„Speranţa Grigoroi" – pomicultură,

S.A. „Tudora-Vin" – punct de vinificaţie, prelucrarea strugurilor,

S.R.L. „Balcom Agro Grup" – pomicultură, viticultură, comerţ,

S.R.L. „Vinăria Româneşti" – viticultură, prelucrarea strugurilor,

S.R.L. „ANFEPUR" – viticultură, prelucrarea strugurilor, comerţ,

COOP Olăneşti - comerţ; Î.I. „Elena Scînteian" - comercializarea medicamentelor,

S.R.L. ,,Speranţe Tudorene” – comerţ,

S.R.L. ,,Ghiltud” – comerţ; S.R.L. ,,Alexandru Busuioc” – comerţ,

S.R.L. ,,Argint Natan” – comerţ; S.R.L. ,,Proromic” – comerţ,

S.R.L. ,,Sîrbu Alexandru” – comerţ; S.R.L. ,,Gavrilovici Ludmila” – comerţ,

S.R.L. ,,Iusto-Gaz” – comercializarea gazului lichifiat,

Î.I. ,,Onici Dorina” – comercializarea pieselor auto,

Patentari temporari-3

Capitolul V Servicii publice, bunuri şi lucrări publice

5.1 Serviciile publice se organizează de către consiliul local, la propunerea primarului, în principalele domenii de activitate, potrivit specificului şi necesităţilor locale, în limita mijloacelor financiare de care dispune.

Serviciile publice locale activează în temeiul legislaţiei în vigoare şi al statutelor lor aprobate de consiliul local.

Numirea şi eliberarea din funcţie în serviciile publice locale se face de către conducătorii acestora, în condiţiile legii.

5.2 Servicii publice care activează la moment în teritoriul localităţii:

- Filiala Întreprinderii de Stat „Poşta Moldovei” avînd ca obiect de activitate lucrări de poştă în relaţiile cu publicul din raza administrativ-teritorială a satului;

- Oficiul medicilor de familie – avînd ca obiect de activitate asigurarea sănătăţii populaţiei din teritoriu.

În sat activează următoarele organizaţii obşteşti:

  1. Asociaţia Obştească a Părinţilor ,,Tudora Speranţa” – gimnaziul ,,Ştefan Culea” (129 membri).
  2. Asociaţia Obştească a Părinţilor ,,Tudora Prichindel” – grădiniţă (80 membri).
  3. Asociaţia Obştească ,,Keystone Human services Internaţional Moldova Association”” – Centrul comunitar ,,Unitate” pentru copii la risc.
  4. Asociaţia Obştească Concordia Proiecte Sociale ,,Casa Nadejda”- prestarea serviciilor în beneficiul comunităţii.
  5. Agentia Nationala de Dezvoltare Rurala (ACSA) - consultanţă şi instruire a producătorilor agricoli şi antreprenorilor rurali.

Satul Tudora are o biserică de religie creştin-ortodoxă care activează în cadrul Mitropoliei Moldovei (stil vechi) cu hramul bisericii Sf. Averchie ce se sărbătoreşte pe 4 noiembrie.

5.3 Bunurile care fac parte din domeniul public sînt inalienabile, imprescriptibile şi insesizabile.

1) Bunurile care aparţin unităţilor administrativ-teritoriale fac parte din domeniul lor privat dacă, prin lege sau în modul stabilit de lege, nu sînt transferate în domeniul public de interes local.

2) Donaţiile şi legatele cu sarcini pot fi acceptatenumai cu aprobarea consiliului local, cu votul a cel puţin două treimi din numărul consilierilor aleşi.

3) Din domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale fac parte bunurile determinate de lege, precum şi bunurile care, prin natura lor, sînt de uz sau de interes public local. Interesul public implică afectarea bunului la un serviciu public sau la orice activitate care satisface necesităţile colectivităţii, fără a presupune accesul nemijlocit al acesteia la utilizarea bunului, conform destinaţiei menţionate.

4) La categoria bunurilor ce fac parte din domeniul public de interes local pot fi raportate terenurile pe care sînt amplasate construcţii de interes public local, porţiunile de subsol, drumurile, străzile, obiecte acvatice separate, parcurile publice, clădirile, monumentele, muzeele, pădurile, zonele de protecţie şi zonele sanitare şi alte obiecte care conform legii, nu aparţin domeniului public al satului.

5) Transmiterea în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale a bunurilor din domeniul public al satului se face prin hotărîre de Guvern, în condiţiile legii.

6) Consiliul local poate decide, potrivit legii, transferarea bunurilor din domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale în domeniul public de interes local al acesteia.

7) La categoria bunurilor care fac parte din domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale pot fi raportate toate bunurile care nu aparţin domeniului public al acestora.

8) Din domeniul privat pot face parte şi alte bunuri dobîndite de unităţile administrativ-teritoriale în condiţiile legii.

9) Toate bunurile care aparţin unităţilor administrativ-teritoriale sînt supuse inventarierii anuale, iar rapoartele asupra situaţiei lor se prezintă consiliilor respective.

10) Consiliul local decide ca bunurile care aparţin domeniului public de interes local să fie date în administrarea întreprinderilor municipale şi instituţiilor publice, să fie concesionate, închiriate sau arendate.

11) Înstrăinarea, concesionarea, arenda şi locaţiunea, cu excepţia locaţiunii imobilelor de locuit, se fac prin licitaţie publică, organizată în condiţiile legii.

12) Înstrăinarea bunurilor care aparţin domeniului privat al satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor), raioanelor, schimburile de terenuri, delimitarea, partajul sau trecerea bunurilor dintr-un domeniu în altul,renunţarea la drepturi sau recunoaşterea de drepturi şi obligaţii se fac prin decizie a consiliului local, în temeiul rezultatelor expertizei.

5.4 Consiliul local poate contracta, în condiţiile legii, lucrări şi servicii de interes public în limitele sumelor aprobate în bugetul său.

1) Lucrările de construcţii şi reparaţii de interes public se execută pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale numai în baza documentaţiei de proiect verificate şi8 a raportului de expertiză ecologică de stat.

2) Lucrările aprobate de consiliu vor fi atribuite spre executare în bază de licitaţie, organizată în condiţiile legii, cu respectarea strictă a documentaţiei de proiect şi a studiilor de fezabilitate aprobate.

3) Documentaţia de urbanism şi de amenajare a teritoriului unităţii administrativ-teritoriale se elaborează, se avizează şi se aprobă în termenile stabilite de lege.

6.Consiliul local poate decide înfiinţarea, în condiţiile legii, a unor întreprinderi municipale, societăţi comerciale, în scopul executării unor lucrări de interes local, prin utilizarea capitalului statutar constituit din aportul consiliului respectiv şi a altor persoane juridice şi fizice.

7. Statutul stabileşte, potrivit legii, condiţiile de participare a locuitorilor satului la elaborarea proiectului de buget şi la audierea dărilor de seamă asupra executării bugetului local, precum şi modul de instituire şi de percepere a impozitelor, taxelor şi altor plăţi sociale, de exercitare a controlului asupra vărsării lor la buget.

8. Statutul include modalitatea de atribuire ori de schimbare a denumirilor de străzi, scuaruri, pieţe şi de alte locuri publice amplasate în aer liber, de instituţii de interes local.

Capitolul VI Acordarea titlurilor onorifice. Cooperarea cu alte localităţi

1. Criteriile potrivit cărora poate fi conferit unor persoane cu o contribuţie deosebită în plan politic, economic, social sau cultural, altor persoane importante pentru sat, titlul de „Cetăţean de onoare al satului”:

- contribuţii personale deosebite la dezvoltarea socială, economică,culturală a satului.

Drepturile de care beneficiază persoanele ce primesc titlul de „Cetăţean de onoare al satului”:

- înscrierea în cartea de Onoare a satului şi conferirea diplomei „Cetăţean de onoare al satului

Retragerea titlului se face în cazurile, în care aduc prejudicii demnităţii şi prestigiului colectivităţii intereselor economice, social-culturale ale localităţii.

Conferirea şi retragerea titlului se efectuiază prin decizia consiliului local, la propunerea primarului.

2. Consiliul sătesc în condiţiile legii poate stabili relaţii de colaborare, cooperare cu alte autorităţi ale administraţiei publice de alt nivel în probleme de interes comun.

Satul Tudora în condiţiile legii poate stabili relaţii de colaborare, cooperare social-economică şi prietenie cu localităţile similare din străinătate sau asociere cu agenţii economici din ţară şi din străinătate în scopul protecţiei sau promovării unor interese comune.

 

Capitolul VII Consultarea cetăţenilor

1) Cetăţenii satului sînt în drept să participe, în conformitate cu legea în vigoare, la viaţa politică, economică, socială şi culturală a satului.

2) Problemele de o importanţă deosebită pentru sat pot fi supuse în modul stabilit unui referendum a locuitorilor satului.

3) Adunările cetăţenilor, consultările, audierile publice şi convorbirile pot fi desfăşurate din iniţiativa primarului sau a consiliul local.

Informarea locuitorilor privind scopul, data, timpul şi locul desfăşurării adunării se efectuiază prin presa locală, prin alt mijloc de informare în masă, inclusiv prin afişare.

5) Adunarea se consideră valabilă dacă la ea este prezentă majoritatea populaţiei cu drept de vot.

6) Desfăşurarea adunărilor, consultărilor, audierilor publice şi convorbirilor, precum şi toate propunerile se consemnează într-un proces- verbal care se remite primarului sau consiliului local.

7) Decizia luată de primar sau de consiliul local după examinarea propunerilor făcute în cadrul adunării se aduce la cunoştinţa cetăţenilor în termen de 5 zile în modul şi prin mijloacele stabilite de statut.

Referendumurile locale şi adunările generale convocate din iniţiativa cetăţenilor asupra problemelor de importanţă deosebită pentru sat se organizează şi se desfăşoară în condiţiile Legii nr.560-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la organizarea şi desfăşurarea întrrunirilor şi ale Codului electoral.

12. Statutul satului intră în vigoare la data aprobării. O copie se remite oficiului teritorial respectiv al Cancelariei de Stat a Republicii Moldova.

 

 

 


Dacă v-a plăcut postarea, apreciaţi-ne cu un Like!


Categorie: Statutul satului Tudora | Adăugat de: mchilian (17.08.2017)
Vizualizări: 219 | Rating: 5.0/1
Total comentarii : 0
avatar

uCoz